Reuver – Tijdens de storm dinsdag kregen wij een bericht op Facebook dat publiekelijk te lezen was, dat vier kinderen uit een horeca gelegenheid gezet zouden zijn omdat de zaak ging sluiten. Dat zou zijn gebeurd midden in de hevige storm. Dit tot grote ongenoegen van de ouders die een bericht op Facebook plaatste.
Dag er na is een van de ouders met kind bij het restaurant geweest om oprechte excuses aan te bieden toen bleek dat bij navraag dat het verhaal verzonnen is door een van de kinderen. De eigenaar had tijdens de storm de kinderen zelf aangeboden om binnen te blijven zo lang als nodig is terwijl hij al bezig was met de schoonmaak van de zaak. Uiteindelijk zijn de kinderen op eigen beweging naar buiten gegaan toen de wind ging liggen.
De uitbater heeft het bericht zelf ook gelezen met bij behorende reacties, hij heeft door het hele verhaal op internet een slechte nacht achter de rug. “Mensen geloven dat het echt waar is dat ik de kinderen naar buiten heb gestuurd, terwijl dat niet waar is, gelukkig is het uiteindelijk goedgekomen. Echter hebben de mensen wat anders gelezen”.
Navraag bij overige horeca leert dat ze per situatie bekijken hoe er hoffelijk mee om te gaan als er nog gasten zijn bij slecht weer en sluitingstijd nadert. Bij Marktzicht geven ze aan zelfs een klant persoonlijk naar huis gebracht te hebben tijdens noodweer. Ook ‘t Veld schrikt van het verhaal dat op het moment van navraag nog niet gecontroleerd was, ’die paar minuten maakt het ook niet uit om later te sluiten’. Ook zij geven aan wel eens iemand persoonlijk naar huis gebracht te hebben omdat de klant geen paraplu bij zich had.
Koninklijke Horeca Nederland geeft aan dat het aan de ondernemer zelf is, advies is natuurlijk om er gastvrij mee om te gaan bij sluitingstijd en noodweer. De uitbater van de friture geeft aan dat wanneer de situatie zich weer voordoet, de gasten net zolang te geven als nodig is, net als met de kinderen.