Vanaf 6 december vaart een nieuw veer tussen Kessel en Beesel. Het nieuwe veer is aanzienlijk groter en moderner dan het huidige veer. De vaartijden blijven gelijk en de exploitatie blijft in handen van Ton Paulus Veerbedrijf.
Eigentijds en duurzaam
Het veer dat nu nog de Maasverbinding tussen Kessel en Beesel verzorgt, dateert uit 1931 en was aan vervanging toe. Het nieuwe veer is groter en daardoor beter afgestemd op de hoeveelheid verkeer dat tegenwoordig bij Kessel en Beesel de Maas over gaat. Het kan 18 auto’s vervoeren en heeft twee aparte stroken voor fietsers. Het nieuwe veer is ook duurzamer dan zijn voorganger. Onder andere door het gebruik van een windturbine, LED-verlichting en een schonere en zuinigere motor. Het veer is gemaakt door het bedrijf FL Shipcon uit Dodewaard en heeft ongeveer € 1,1 miljoen gekost. Dat bedrag wordt opgebracht door Gemeenschappelijke regeling Maasveren Limburg-Noord, bestaande uit de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Venlo en Horst aan de Maas.
Officiële scheepsdoop op 22 januari
In de scheepvaart is het gebruikelijk dat een schip gedoopt wordt door een vrouw, als brenger van voorspoed en geluk. Daarom wordt op 22 januari 2015 het veer Kessel-Beesel officieel gedoopt door de burgemeester van Beesel, Petra Dassen, en de burgemeester van Peel en Maas, Wilma Delissen.
Vervanging andere Maasveren
De Maasoevergemeenten hebben afgesproken dat in de komende 10 jaar ook de andere vier Maasveren in Noord-Limburg worden vervangen. Het gaat om de veren Baarlo – Steyl, Grubbenvorst – Velden, Lottum – Lomm en Broekhuizen – Arcen. Deze worden geïnspireerd op het ontwerp van het nieuwe veer Kessel-Beesel. Wel wordt per veer gekeken hoe groot het moet worden. Dat hangt af van het gebruik van het veer. In 2016 wordt het volgende veer vervangen. Dat wordt waarschijnlijk het veer Broekhuizen – Arcen.